KOUZLO MONOCHROMATICKÉ FOTOGRAFIE

KOUZLO MONOCHROMATICKÉ FOTOGRAFIE

editováno 14/8/2019

Jedna z estetických filozofií, které miluji, je “méně je víc”. Minimalismus ve fotografii mě pokaždé nadchne. Rámec vyčištěný od zbytečností dá vyniknout ústřednímu motivu, je lépe čitelný. Monochromatická fotografie je mi poslední dobou bližší, jako prostředek pro vytvoření “čisté” kompozice. Snažíte-li se zachytit emoce ve vašich fotografiích, je černobílá pro vás. Monochromatická pomáhá odstranit rozptylující prvky a zaměřit se na podstatu scény.

Bombardieros

Existuje názor, že k monochromatické, černobílé fotografii se uchylují fotografové-muži, protože si neví rady s širokou paletou barevných odstínů v barevné fotografii. Má drahá polovička-fotografka má podobný názor. Nemíním na toto téma polemizovat, nechť si každý udělá závěr sám.

Pokud začínáte s monochromatickou fotografií, je dobré začít od základů – s jedním hlavním předmětem. Tím, že se zaměříme na jeden předmět, budeme moci divákovi sdělit určitou zprávu, nebo pocit. Čím méně rušivých prvků v rámci, tím větší bude zaměření na předmět. Ať se jedná o postavu, strom, věc, izolováním předmětu vytvoříme “kotvu” ve fotografii.



Zvýšením kontrastu rovněž pomůžeme separaci předmětu od pozadí. Dobré je začínat s minimalistickým pozadím, které nebude soupeřit s předmětem. Vyniknutí předmětu pomůže také použití záporného prostoru, jenž obklopí předmět. Snížením “kompenzace expozice”, použitím viněty můžeme nastavit “obklopení” celého předmětu záporným prostorem.



Použití blesku dokáže vymodelovat předmět ze stínů. Není potřeba používat silný vnější blesk, postačí integrovaný Flash-In, případně malý přídavný blesk. Je třeba experimentovat s nastavením, až budeme spokojeni.

Smile #Jola

Zkuste pracovat se stíny. Dají se vytvořit zajímavé kompozice. Tmavý stín dokáže vystoupit z pozadí a upoutat pozornost na předmět, umožní číst obraz, číst sdělení.

Shadow Rival

Použitím barevných filtrů v černobílé fotografii lze zcela změnit tonální situaci v komponovaném rámci. Objevíme nové estetické křivky, které nám jinak unikají, nebo se ztrácejí v barevnosti snímku.

Kouzlo monochromatické fotografie pro mě spočívá v možnosti minimalizovat scénu, manipulovat s tonálním spektrem a měnit realitu, zachycení detailů, které by v přítomnosti barev zcela zanikly. Barevná fotografie vznikla díky technologickému pokroku. V posledních létech je vyšperkovaná k dokonalosti. Grafické programy dokáží vyrobit “úchvatné snímky”, které mají také hodně daleko k realitě fotografované scény..



Barevné spektrum, viděné lidským okem je náš pohled na svět. Obraz vytvořený lidským mozkem se může barevností lišit u jednotlivých lidí. Myslím, že pro tvůrčí zachycení scény není vůbec třeba pokaždé používat barvu. Monochromatická fotografie má stále své neodolatelné kouzlo..


Kukuřice

Happy