Vyvolávání RAW v konvertoru DARKTABLE

Vyvolávání RAW v konvertoru DARKTABLE


Ačkoli nyní stále častěji fotografuji do JPEG, formát RAW má stále nezastupitelné místo v mé tvorbě. Pokud fotografuji pro někoho na zakázku, zachycuji neopakovatelné okamžiky, RAW formát je velmi užitečný. Výstupy z RAW konvertorů jsou přece jen kvalitnější a možnosti úprav opravdu bohaté . Ovšem za cenu vysedávani u počítače , na úkor času stráveného v plenéru.. Otázkou tedy je, co je pro nás důležitější . Jestli více fotografovat, nebo více retušovat. Níže uvádím základní postup při vyvolávání rawu. Jelikož se jedná o nedestruktivní úpravy , je možno pořadí přehazovat. Dobré je vytvářet snapshoty pro porovnání jednotlivých kroků úprav .


1. Vyvážení bílé

Modul “vyvážení bílé” čte informace z exif metadat fotoaparátu . Jemné doladění se provádí pomocí slideru “teplota”. Posunem vlevo získáme studenější barvy, posunem vpravo naopak teplejší . K dispozici jsou rovněž předvolby různých prostorových situací. Případně můžeme změřit teplotu bílé ve snímku pomocí kapátka. Nicméně moderní kamery si obvykle poradí s nastavením bílé na výbornou již při expozici.


2. Korekce expozice

Modul “expozice” je jeden ze základních modulů temné komory. Expozici můžeme doladit posunem slideru, nebo taky tažením histogramu pomocí myši . Nastavením úrovně černé můžeme upravit kontrast scény . Modul pracuje v manuálním i automatickém módu. V auto módu Darktable analyzuje histogram vašeho snímku.


3. Redukce šumu

K redukci digitálního šumu je možno použit vícero modulů. Dobrým výchozím bodem je modul “odšumování s profily”. Dovoluje nám jedním kliknutím potlačit šum ve snímku . Pracuje s ISO údaji z exif metadat fotografie. Pokud váš foťák není v databázi modulu, nebo je šum opravdu silný , je dobré vyzkoušet jiné moduly: “odšumění” , “odšumění raw”


4. Geometrické korekce

Pokud se nám pří komponování scény nepodaří vhodně zarámovat scénu , ujede nám horizont, je viditelné perspektivní zkreslení , pak pomůže modul “ ořez a rotace “. Pro plně automatizované úpravy zkreslení zde máme modul “ korekce perspektivy”. Pokud potřebujete upravit typické vady jednotlivých objektivů, jako je zkreslení , chromatická aberace, nebo vinětace, pak použijte modul “ korekce objektivu”. Tento modul pokaždé nepoužívám , záleží na situaci..


5. Zvýraznění detailů

Digitální RAW soubory mají v sobě spoustu informací, které nejsou na první pohled vidět . Specificky ve stínech se schovává mnoho detailů. Modul “ světla a stíny” pomůže obnovit tyto detaily zpět do viditelného totálního spektra. Ovšem přepaly jsou i zde oříšek. Tady můžeme vyzkoušet moduly “rekonstrukce světel”, u barev pak “ rekonstrukce barev”. Oba moduly se snaží vyplnit přeexponované místa jinou, sousední barvou. Výsledky jsou různé . Lepší je správně exponovat při focení..


6. Tonální ladění

Darktable nabízí několik modulů pro práci s kontrastem. Základním je modul “kontrast-jas-saturace”. Fajnovější je jistě modul “ tonální křivka”. V nabídce je samozřejmě také známý modul “úrovně”, se třemi posuvníky a histogramem. Osobně rád pracuji s tonální křivkou , někdy také používám úrovně.


7. Lokální kontrast

Detaily ve vašem obrázku pomohou vytáhnout moduly “lokální kontrast”, který je jednodušší na ovládáni, pracuje s několika parametry. Mnohem komplexnější modul “equalizer” je nazýván “švýcarským nožem” Darktable . Jeho ovládání vám asi zpočátku bude činit potíže, ale časem, po zvládnutí manipulace s ním dokáže opravdu mnoho. Součástí modulu jsou předvolby , které lze dále doplňovat .


8. Korekce barev

Pro manipulaci s barvou v obraze nabízí Darktable také několik modulů. Pracovat s barevnou tonalitou lze také v modulu “tonální křivka”, v oblibě mám modul “zóny barev”, často také používám “barevný kontrast”. Ale nejčastěji sáhnu po zónách barev. Pomocí kapátka lze velmi přesně pracovat s barevností fotografie. Pro převod do černobílé používám modul “ monochrome”, nebo taky známý “mixér kanálů”, pomocí kterého lze hezky emulovat tonalitu vyhlášených analogových filmů.


9. Ostření

Když už se pouštíme do hraní s RAW formátem , očekáváme také většinou ostrý finální výstup. Dobře nám poslouží klasika “unsharp mask”, známý z většiny grafických programů. Prima zkušenosti mám také s modulem “highpass”, v kombinaci s operátory prolnutí. Ovšem stále platí , že správná expozice a zaostření jsou základ ..


10. Umělecké efekty

K zvýraznění výjevu nabízí Darktable několik modulů. Osobně rád používám “low light”, “ rozdělené tónování”, nebo “zrno”


Výše popsané pořadí se snažím dodržovat, ale samozřejmě není problém použít moduly vícekrát při sledu vyvolávání RAW. Stejně tak se lze vracet v historii a začít upravovat znova. Složitější úpravy , se kterými jste spokojeni je dobré uložit si do presetů. Ušetříme si tím spoustu práce při vyvolávání podobných snímků. Z RAW formátu lze vytáhnout opravdu hodně . Pokud nám na finálním výsledku hodně záleží, je RAW dobrá volba. Ale hraní s RAW je někdy hodně náročné na čas. Proto, jak jsem již psal dříve , rád pracuji také s JPEG formátem ..

Související příspěvky: