10 nadčasových lekcí fotografovaní od Edwarda Westona
Učit se můžeme na workshopech, sledováním tutorialů na YouTube , od kamarádů, nebo taky například studiem tvorby starých mistrů. Inspirativní může být také dílo a myšlenky velikána fotografie 20.století. Jeho myšlenky jsou živé i v současné uspěchané době..

Edward Weston
Edward Henry Weston (24. března 1886 Highland Park, Illinois – 1. ledna 1958 Big Sur, Kalifornie) byl americký fotograf a spoluzakladatel skupiny f/64. Je pokládán za „jednoho z nejmodernějších a nejvlivnějších amerických fotografů a „jednoho z mistrů fotografie 20. století“. Během čtyřicetileté kariéry Weston svůj repertoár neustále rozšiřoval; vedle krajin, zátiší, aktů, portrétů či žánrových scén tvořil dokonce i náladové parodie. Říká se, že rozvinul „bytostně americký, a zejména specificky kalifornský přístup k moderní fotografii“, jelikož se zaměřil právě na obyvatele a krajinu amerického Západu. Tolik Wikipedie..
1. Fotografování je pro plodné umělce

„Fotografie se hodí k temperamentu tohoto věku – k aktivním tělům a mozkům. Je to dokonalé médium pro toho, jehož mysl se hemží nápady, představami, pro zdatného pracovníka, který by byl zpomalen malováním nebo sochařstvím, pro toho, kdo vidí rychle a jedná rozhodně, přesně.“ – Edward Weston
Fotografování je skvělé, pokud chcete výtvarně tvořit bez zpoždění, typického například pro malování.
2. Nikdy nepotlačujte svůj umělecký výraz

“Řekl bych každému umělci:” nesvazuj se ve své tvorbě, odvažuj se experimentovat, nech se vést intuicí, pokud to bude v novém směru o to lépe. “– Edward Weston
Fotografování a život je o experimentování, zkoušení nových věcí a hledání nových cest a směrů. Sleduj své umělecké nutkání.
3. Vyfoťte víc, než vidí vaše oči

“Kamera vidí víc než oko, tak proč ji nevyužít?” – Edward Weston
Lekce: Osvoboďte se od skutečné reality, vytvořte si svou vlastní realitu.
4. Fotografujte obyčejné věci a vytvořte z nich věci neobyčejné

“Cokoli, co mě z nějakého důvodu vzrušuje, budu fotografovat; nevyhledávám neobvyklé témata, ale dělám běžnou věc neobvyklou. ”
“Fotografoval jsem naší toaletu, tu lesklou, neobyčejnou nádheru.” Tady byla každá smyslná křivka lidské postavy božská, ale bez nedostatků. Řekové nikdy nedospěli k významnější konzumaci své kultury a nějak mi to připomnělo, ve slávě svých cudných křečí a ve svém bobtnajícím, rozmáchlém, dopředu směřujícím pohybu jemně postupujících kontur,
to vítězství Samothrákie.”
Edward Weston
Lekce: nestuduj pro inspiraci jen fotografii, studuj také sochařství . Alberto Giacometti je dobrým zdrojem inspirace.
5. Kompozice je prezentace vašeho subjektu tím nejlepším možným způsobem

„Dobře komponovat předmět neznamená nic jiného než ho vidět a prezentovat co nejsilnějším způsobem.“ – Edward Weston
Lekce: Dobrá kompozice je hlavně nejlepší způsob výtvarného vnímání.
6. Objevte kompozici během fotografování, ne z teorie komponování

“Radit se o pravidlech kompozice před tím, než se vypravím fotografovat, bude trochu jako konzultovat zákony gravitace, než se půjdete projít. Taková pravidla a zákony se odvozují od toho, co bylo dosaženo; jsou to produkty reflexe. “– Edward Weston
Lekce: objevte kompozici během fotografování, a potom při prohlížení vašich snímků. V dnešní digitální době máme tu velkou výhodu, že vidíme zachycený rámec již na displeji fotoaparátu.
7. Nebýt otrokem kompozičních teorií

“Když je předmět nucen zapadat do předem koncipovaného vzoru, nemůže být řeč o kompozičním vidění. Dodržování pravidel složení vede pouze k únavnému opakování piktoriálních klišé. “– Edward Weston
Lekce: Chcete-li mít novou vizi, přistupujte ke každému fotografování jako začátečník.
8. “Neuvažuj”, když fotíš

“Člověk nepřemýšlí během tvůrčí práce, víc než myslí při řízení auta. Ale člověk má pozadí let – učení, neučení, úspěch, neúspěch, snění, myšlení, zkušenosti, to všechno – pak okamžik stvoření, zaměření všeho do okamžiku. Takže dokážu vyrobit „bez rozmyslu“ patnáct pečlivě zvážených negativů, jeden za patnáct minut, vzhledem k materiálu s tolika možnostmi.” -Edward Weston
9. Začněte bez předem vymyšlených nápadů

„Začnu bez předem vymyšleného nápadu – objev mě vzrušuje, soustředění – pak znovuobjevení skrze objektiv – konečná forma prezentace viděná na broušeném skle, hotový otisk vyvedený kompletně v každém detailu textury, pohybu, proporce, před expozicí – uvolnění závěrky automaticky a konečně fixuje mé pojetí, což nedovoluje další manipulaci – konečný konec, otisk, je jen zdvojení všeho, co jsem viděl a prohmatal svou kamerou” – Edward Weston
Lekce: Objevte nové věci při focení. Zachyťte své nadšení na fotografii. Zpracujte a sdílejte své snímky, které jsou pro vás záznamem vašich pocitů během fotografování.
10. Zvládněte umění fotografie; nenechte se rozptylovat nástroji

„Skutečnost je taková, že relativně málo fotografů ovládá své médium. Místo toho umožňují médiu, aby je ovládlo a pokračovalo v nekonečné honbě za veverčí klecí od nové čočky přes nový papír, až po nový přístroj, nikdy nezůstali u jednoho kusu zařízení tak dlouho, aby se naučili jeho plné kapacity, a ztrácejí se v bludišti technických informací, které jsou jim k ničemu, protože nevědí, co s nimi.“ – Edward Weston
Lekce: Držte se dlouho stejného vybavení, svého fotoaparátu, ovládejte ho a vymáčkněte z něj maximum potenciálu.
Závěr
Jaký je tedy závěr? Nestát se otrokem faktů / pravidel . „Velký vědec se odvažuje lišit od přijímaných „faktů“ – myslet iracionálně – nechť umělec udělá totéž.“ -Edward Weston
Nebuďte racionálním fotografem, buďte iracionální. Nikdy nepřestávejte experimentovat, zkoumat nebo zkoušet nové věci. A nezapomeňte, fotografování je o emocích a o lidské duši.
S použitím zahraničních materiálů.
František