Minirecenze fotoaparátu Mamiya RB67

Minirecenze fotoaparátu Mamiya RB67

editováno dne 7.4.2021

Dostal se mi do rukou zajímavý analogový fotoaparát. Má už nějaký ten pátek za sebou, ale to mu nic neubírá na půvabu. Mamiya RB67 Pro-S se začal vyrábět v roce 1974. Precizní japonská, čistě mechanická kamera. I po těch letech funguje bez problémů, většinou je třeba u podobných přístrojů vyměnit pouze těsnění, která již po letech často propouští světlo.

Systémový fotoaparát

Je typ profesionálního fotoaparátu s výměnnými základními komponenty, které jsou připojeny k určitému jádru systému. Většinou se jedná o zrcadlovky. Tolik hovoří definice.

Co tedy tvoří systémový fotoaparát Mamiya RB67?

Tělo systému

Tělo systému obsahující zrcadlo, matnici, šachtový hledáček s lupou (hledáček je možno nahradit pentaprizmatickým), mechanizmus spouště a měchový výtah objektivu, sloužící k zaostřování.

Objektiv SEKOR

Kvalitní objektiv Sekor je nabízen v ohniscích 50, 65, 90, 127, 180, 250 a 360 mm. Průměr závitu pro filtry je 77 mm. Objektiv má centrální uzávěrku, konektor pro ovládání blesku a přípojku dálkové spouště. Je to pořádný macek, na 3D tiskárně jsem mu ještě vytisknul sluneční clonu (originální clona je gumová).

Filmová kazeta

Zadní díl tvoří třmen pro svitkový film typu 120 nebo 220 a vlastní kryt s počitadlem. Kazeta se dá vyjmout a měnit za jinou (s jiným filmem) třeba v polovině filmu. Film je světlotěsně uzavřen a mechanické blokády nedovolí otevřít schránku dříve, než je film zcela navinut na cívku. Na kazetě je možno nastavit multiexpozici snímku. Výsledné negativy (dle typu kazety) mají rozměr 6×7, 6×4,5 nebo 6×8 cm. Existuje také kazeta pro Polaroid a novější modely mají možnost připojení zadní digitální stěny.

Poznatky z krátkého používání

Foťák má parádně velký hledáček. Na velké matnici se dobře komponuje záběr a pro detailní zaostřování pomůže lupa. Je to pořádný kus poctivého skla a kovu. Tomu taky odpovídá váha přesahující 3 kilogramy. V přístroji není ani kousek elektrického obvodu (na rozdíl od novějšího RZ67), vše pracuje precizně a čistě mechanicky. Těch pár filmů, které jsem zatím naexponoval potvrzuje pozitivní reference tohoto fotoaparátu. Je to přístroj z období, kdy se věci dělaly méně konzumně a mnohem více s důrazem na kvalitu. Když se k tomu připojí japonská pečlivost, vznikne nadčasový přístroj, překvapující svou životaschopností i v nynější době digitální fotografie. Po delším provozu se podělím s dalšími zkušenostmi.

František

Zkušenosti po delším používání

Hledáček – je to zdaleka nejjasnější hledáček, jaký jsem kdy použil na jakékoli kameře. Byl jsem šokován, když jsem se na to poprvé podíval, a upřímně řečeno, rozmazlilo mě to. Všechno ostatní se ve srovnání s tím zdá matné. I při nízkém osvětlení je s RB67 snadné najít správné “zachycení” při zaostření obrazu.

Mechanika – RB67 je čistě mechanické zvíře. Na této kameře není vůbec nic elektronického, dokonce ani měřič světla. Myslím, že je to požehnání i prokletí. Na jedné straně činí RB67 neuvěřitelně robustním a velmi spolehlivým. Není třeba nosit další baterie nebo se starat o nějakou malou elektrickou součástku. Na druhou stranu může být kamera zpočátku složitá na ovládání, vzhledem k tomu, že RB67 je bohatá na funkce a do velké míry na manuální zážitek. Zvlášť oblíbeným rysem RB67 je pro mě zaostřovací mechanismus měchem. Na rozdíl od většiny systémů středního formátu (nebo většiny kamer v dnešní době…), kde člověk zaměřuje otočením vnitřního prvku helického skla na objektivu, se RB67 zaměřuje doslova pohybem celé hlavně objektivu dovnitř a ven.

Negativ 6×7 –  Zpočátku jsem si nemyslel, že budu až tak ohromen formátem 6×7. Hloubka a jasnost nalezená v negativu 6×7 je ohromující a je to skutečný závan alá velký formát. Negativ 6×7 je často označován jako “ideální” formát, protože poměr stran úzce odpovídá standardním formátům papíru. I když nyní vlastním také druhou kazetu pro formát 6×4,5 , pro vážnou práci používám jen formát 6×7. Velkou výhodou jsou revolverová záda, umožňující otáčet pouze kazetu s filmem a tudíž komponovat na šířku nebo na výšku bez manipulace s celým fotoaparátem.

F.