Zpracování naskenovaných BW negativů

Zpracování naskenovaných BW negativů

editováno 14. 4. 2020


V předchozím článku jsem hovořil o tom, jak “skenuji” vyvolané středoformátové negativy. Dnes přiblížím vlastní zpracování získaného skenu. Výsledkem skenování je soubor RAW a JPEG ve vysokém rozlišení 10368×7776 Px. Pro získání pozitivu je pak možno použít jakýkoliv lepší grafický editor, případně RAW konvertor. Osvědčila se mi práce s grafickým editorem GIMP a JPEG skenem. JPEG sken má bohatou rezervu v rozlišení a vlastních potřebných kroků je pouze několik, takže nedochází k citelné degradaci snímku. Navíc jsem nějak schopen z této kombinace získat parádní škálu středních tónů, čili krásnou paletu odstínů šedé.

Negativy lze také zpracovat v konvertoru Darktable. V momentální verzi 3.0 bohužel ještě není přítomen nový speciální modul pro konverzi negativů. Čekám na něj. Dle develop prezentací vypadá velmi slibně. Již nyní používám tento konvertor na některé negativy, ale většinou je invertuji právě v Gimpu, jelikož skeny JPEG z Olympusu Pen-F jsou alespoň pro mě velmi povedené a konverze je rychlá, což zapadá do mé politiky omezování vysedávání u PC 🙂


Jednotlivé kroky konverze

  1. Pomocí funkce Barvy/Invertovat provedu změnu negativního obrazu na pozitivní. Získaný pozitiv je poněkud tonálně plochý, následně bude třeba upravit střední tóny.

2. Úpravu středních tónů provedu pomocí nástroje Barvy/Úrovně. Posouváním středního jezdce (vstupní hodnoty pod histogramem) doprava dosáhneme mnohem lepší tonalitu snímku. Výchozí hodnota je 1,0, většinou skončím na něčem v okolí 0,6 – 0,5. Je se třeba řídit vlastním okem a citem. Když jsem spokojen, je možno přejít k dalšímu kroku.


3. Zvýšení kontrastu. Dle potřeby zvýším kontrast pomocí nástroje Barvy/Křivky. Film má charakteristickou křivku “S”. Dolní část křivky definuje černou (stíny) a horní část bílou (světlé tóny). V nástroji Křivky tedy zvolíme řídící bod na křivce v dolní části pro stíny a jiný v horní části pro světla. Pak stáhnu spodní bod dolů a horní bod nahoru. Opět se řídím vlastními očima a citem při úpravách kontrastu. U každého obrázku jsou požadavky poněkud odlišné.


4. Odstranění nečistot a doostření. Pomocí nástroje Klonování nebo Záplata vyčistíme případné nečistoty na skenu. Pak je možno obraz také jemně doostřit. K tomuto kroku používám funkci Wavelet sharpen


Celá procedura zabere po krátkém cviku 5 – 10 minut. Je třeba pracovat s vlastním úsudkem, očima a zkoušet. Za nedlouhou chvíli je inverze otázkou chvilky a výsledky bývají uspokojivé.