Recenze Mamiya 645 1000s aneb menší, ale výkonná sestra

Zrcadlovka Mamiya 645 patří do rodiny skvělých foťáků japonské výroby, firmy Mamiya Camera. Oproti své větší sestře Mamiya RB67 je to vskutku prcek a jedná se o celkem kompaktní kameru na poli středoformátových přístrojů. Kamera se vyráběla v 80. létech minulého století. Je hodně rozšířená, čili není problém s dostupností bohatého příslušenství z druhé ruky. Objektivy Sekor patří mezi ty nejlepší a oproti sklům Hasselblad nebo Contax, jsou k sehnání za výhodnou cenu. Přístroj nemá odnímatelnou kazetu s filmem, jako větší sestra RB67. Poslední modely M645 již tuto kazetu mají, ale jsou vybaveny mnohem složitější elektronikou a mají již poněkud plastový design. Chybějící kazeta není pro mě zásadní problém, protože priorotou pro mě byla velikost a hmotnost, čili pozitiva pro delší vycházky. popisovaný model je vybaven objektivem Sekor C 70mm/2,8.

Mamiya M645

Popis

Přístroj je typickým představitelem modulární středoformátové jednooké zrcadlovky. Při prvotním uchopení může nastat problém s vhodným držením foťáku. Je třeba dodat, že jsou dostupné různé typy gripů pro tento fotoaparát. Kamera je pořádný kus železa, v ruce je znát, ale například oproti RB67 je citelně lehčí (Mamiya M645 váží cca 1,55 kg, zatímco Mamiya RB67 3 kg). Spouště má aparát hned dvě, jsou spřažené, jednu v levém dolním rohu přední stěny, druhou pak nahoře vedle hranolu. Na přední jde připojit klasickou drátovou spoušť. Na přední stěně je také páčka samospouště. Na pravém boku, po směru fotografování jsou pak klika převíjení filmu, páčka pro předsklopení zrcátka (MLU) a přepínač pro vícenásobnou expozici.

Mamiya M645

Na levém boku se nachází primární volič časů uzávěrky (rozsah 8 sec – 1/1000 sec). Při použití AE Prism hledáčku se tento voič nastaví na “o” a volbu časů převezme zabudovaný expozimetr, přístroj pak pracuje plně automatizovaně, v režimu priority clony. Clona se nastavuje klasicky na objektivu. Kromě AE Prism hledáčku je možno použít klasický šachtový hledáček, který bude pravděpodobně mou další investicí. Za prvé se mi líp komponuje při pohledu na matnici shora, za druhé s šachtovým hledáčkem je kamera hodně kompaktní a dostává se velikostí na úroveň profi kinofilmových zrcadlovek. Matnice lze měnit a nabízeno je mnoho druhů. Oproti RB67 je hledáček znatelně tmavší, což je nejspíš daň za zmenšené rozměry. Rozměr hledáčku může někoho při přechodu z kinofilmu ohromit, ale zmíněné RB je zase zcela jiný level..

Třmen filmu pro M645
Držák s cívkami filmu typu 120

Zakládání filmu je bezproblémové a na jeden svitek “120” je možno pořídit 15 snímků rozměru 6×4,5 cm. Standart je u tohoto rozměru 16 snímků, konstruktéři z Mamiya zvolili ale zvětšili větší mezery mezi políčky, tudíž na jedno políčko nezbylo místo.

Komponenty Mamiya M645
Jednotlivé díly Mamiya M645

Foťák je možné synchronizovat s bleskem na 1/60 sec. Pro připojení flashe jsou zde sáňky s kontaktem a dva konektory na levé straně přístroje. Závěrka je umístěná v těle, je plátěná a elektromagneticky ovládaná. Bez baterie foťák nedokáže pracovat, jedině snad fotit na dlouhé časy, kdy je možné závěrku zpětně zavřít tlačítkem pro test baterie.

Závěr

Po krátkém ohmatání padne foťák do ruky. Formát snímku 4 : 3 (čili 6 x 4,5) mi vyhovuje. Záleží na motivu. Nicméně komponování portrétu na formátu 6 x 7 cm je příjemnější.. Pro pohotovější focení je prima AE Prism hledáček s TTL měřením času. Pro pohodové fotografování se mi zase více líbí šachtový hledáček. Zcela jistě je zde pro mě výhodou možnost volby multiexpozice, jelikož si s vícenásobnou expozicí často hraji. Foťák je docela skladný, vejde se mi do fotografické brašny, nemusím tedy na procházku tahat batoh. Kamera má ještě “nadčasový” design, založený na poctivém kovu a ušlechtilých materiálech. Novější modely jsou dle mě již hodně plastové, spotřební zboží. O zkušenostech z dlouhodobějšího používání budu referovat zde pod touto krátkou recenzí. Počítám ovšem s obdobím měsíců..

František

Technické údaje

ManufacturerMamiya Camera Co.,Ltd.