6 důvodů proč fotit na černobílý film

6 důvodů proč fotit na černobílý film


Černobílá fotografie dokáže přitáhnout pozornost diváků, zdůraznit tvary, nespoléhat na zaujetí pozorovatele barvami. Redukce barevné škály odstraňuje složitost správy barev – zejména ve vysoce kontrastních scénách a také pleťových tónech. Černobílá fotografie klade důraz na motiv, který upřednostňuje před barvami.

Prakticky všechny černobílé fotografie, pořízené digitálně, jsou barevné snímky, převedené na monochromatické ve fotoaparátu, případně později v editoru. Taktéž barevný film je možno převést na černobílý tisk. Nicméně mnoho fotografů z vlastního rozhodnutí pracuje s čistě monochromatickou emulzí, čili bez možnosti následně vytvářet barevné kopie. Tento článek nastíní několik dobrých důvodů, proč fotit na černobílý film.


1. Jemné zrno

Černobílý film je dostupný v široké škále citlivostí, již od 50 ISO, vytvářející velmi jemné zrno s mnoha detaily. Nabídka nízko rychlostních barevných filmů již tak bohatá není, uveďme například Cinestill 50D. U monochromatických je nabídka širší, například Ilford PAN50 nebo Rollei RPX25, jako zástupci ultra pomalých emulzí. Pak zde existuje Adox CMS20, jako nejjemnější a nejostřejší systém pro záznam analogového obrazu na světě.


2. Cena a dostupnost

Jsou dosti podstatná kritéria v dnešní době, kdy ceny filmů docela znatelně stoupají. Monochromatická emulze má proti barevné pouze jednu vrstvu. Se správnými nástroji a chemikáliemi jste schopni vytvořit černobílou emulzi dokonce i v domácích podmínkách. Což rozhodně nelze říct o barevném filmu. Zjednodušený a méně nákladný výrobní proces umožňuje výrobcům produkovat širokou paletu filmů. Příkladem může být firma Ilford. Ilford je celosvětově známý širokým portfóliem kvalitních filmů, s rozsáhlou paletou citlivostí.

3. Chemická stabilita

Černobílý film je použitelný i po sve exspiraci a výsledky bývají většinou dobré. Něco podobného nelze říct o barevných filmech. Jejich vícevrstvá emulze stářím degraduje nestejnoměrně, zatímco černobílý film stárne většinou v celé ploše filmu stejně, proto jsou případné artefakty méně nápadné.



4. Široká nabídka vývojek

C-41 a E-6 jsou jediné moderní procesy, použitelné k vyvolání barevného filmu. Na druhou stranu existuje bohatá nabídka vývojek pro monochromatické emulze. Některé změní vzhled filmového zrna, jiné změní například kontrast. Existují dokonce sady pro tvorbu diapozitivů z monochromatických negativů. Při vyvolávání černobílého filmu můžeme dokonce zapomenout na syntetické chemikálie a vyvolávat třeba kávou nebo pivem..

5. Větší flexibilita v citlivostech filmů

Cinestill 800T a Portra 800 jsou příklady rychlých barevných filmů, které jsou dnes k dispozici. Monochromatický film v citlivosti 3200 ISO vyrábí například Ilford nebo Kodak. Oba filmy se dají pushovat až na 6400 ISO. Mnoho černobílých filmů se již vyrábí s očekáváním, že bude jejich citlivost změněna. Ilford HP5 je známý svou flexibilitou v tomto směru.


6. Snadnější skenování a tvorba pozitivu

Konverze černobílých negativů je poměrně jednoduchý proces: invertovat a pak nastavit černý bod, kontrast.. Oproti tomu zpracování C-41 barevného negativu vyžaduje pracovat s kanály a následně upravit barevný nádech filmu. Rozdílné výsledky jsou závislé také na použitém skeneru. Také tvorba pozitivu v temné komoře je u monochromatického filmu podstatně jednodušší. U barevného filmu je nutná barevná hlava zvětšováku, komplikovanější chemikálie a úzkostlivé dodržování teplot jednotlivých roztoků.


Závěr

Práce s monochromatickou fotografií vyžaduje jiné “vidění” již při tvoření vize budoucího obrazu. Skladba je založená na tónech a nikoli na barvách. Člověka musí černobílá fotka bavit. Je stále populární, poněvadž znám mnoho fotografů, kteří vytvářejí černobílé digitální obrazy. Jistě, lze poměrně dobře simulovat černobílou analogovou fotografii v grafických editorech. Existují dokonce samostatné programy, sloužící k věrnému napodobení analogového filmu, se všemi jeho nedokonalostmi. Tady se ale nabízí myšlenka, proč dělat věci tak složitě..

Doufám, že výrobci odolají marketingové masáží digitálního světa, aby analogová fotografie zůstala stále s námi, pro potěšení a vzrušující pocit při vzniku nového snímku.

František